Vrijeme je za nove gume

31.10.2022.

U Hrvatskoj je zimska oprema obavezna na zimskim dionicama javnih cesta od 15.studenoga tekuće godine do 15. travnja iduće godine. S obzirom da se određeni dio vozača dvoumi oko zamjene guma, ne treba bježati od činjenice da su one možda i najbitnije sigurnosne komponente svakog vozila.

Budući da gume “posreduju” između automobila i ceste, slobodno možemo utvrditi da su presudne za sigurnost svih sudionika u prometu, stoga njihovo stanje i starost ne treba shvaćati olako. Na što onda treba obratiti pozornost?

Bitno je razlikovati starost skladištene gume od one koja je korištena. Guma koja se koristi  je izložena vanjskim utjecajima (suncu i vlazi), oscilacijama temperature i mehaničkom stresu. Nemojte čekati da neočekivano prokližete usred zavoja već provjerite sljedeće stavke:

1. Istrošenost gaznog sloja

Gazni sloj je vanjski dio gume koji dodiruje površinu ceste. Obavezno provjerite dubinu glavnih utora na nekoliko mjesta po gaznom sloju uporabom mjerača koji je preporučio proizvođač. Gume također imaju indikatore pohabanosti gaznog sloja koji su utisnuti u utorima gaznog sloja. Kada se površina gume potroši do razine ovih indikatora, pneumatik je na zakonskoj granici uporabe i treba ga zamijeniti. Dubinu gaznog sloja uvijek treba izmjeriti prije sezone izmjene guma. Iako je zakonski propisani minimum dubine profila u Europi je 1,6 mm po cijelom obodu, većina stručnjaka preporučuje zamjenu pri 3 mm u slučaju ljetnih guma, odnosno 4 mm u slučaju zimskih.

2. Tlak u gumama

Preporuča se provjeravanje tlaka u gumama svaka dva tjedna pomoću mjernih uređaja koji se mogu naći na većini benzinskih postaja. U knjižici vozila, ili na naljepnici koja se obično nalazi pokraj otvora spremnika za gorivo ili na okviru prednjih vratiju naznačeno je koje su vrijednosti tlaka propisane od strane proizvođača. Ukoliko primijetite neuobičajen gubitak tlaka u gumama ponovite test za sedam dana. Ako je guma ponovno ispumpana vjerojatno je riječ o neispravnoj gumi,odnosno gubitku tlaka zbog zabijenoga čavla ili nekoga drugog oštećenja.

3. Poderotine ili druga oštećenja

Obavezno provjerite vanjski dio gume i utvrdite postoje li vidljiva oštećenja poput otkinutih dijelova ili pukotina koje se s vremenom mogu širiti i produbljivati te da li vaše gume imaju najčešće prisutne izbočine i balone. Riječ je o napuhnutom dijelu na vanjskom rubu gume koji upućuje upravo na grubo penjanje na rubnik ili udar u rupu na cesti. U tome slučaju hitno trebate promijeniti oštećenu gumu.

4. Neravnomjerni uzorci istrošenosti

Uz prethodno navedeno, potrebno je provjeriti ima li na gaznom sloju znakova neravnomjernog trošenja koji mogu upućivati na druge probleme s gumama ili vozilom. Gazni sloj gume mora se trošiti ravnomjerno duž širine, od jednog do drugog ramena. Također se treba pravilno trošiti oko oboda gume. Ako se guma neravnomjerno troši to može ukazivati na probleme s ovjesom automobila, pogrešno centrirano vozilo, probleme s amortizerima i slično.

Budući da su zimi ceste manje sigurne za vožnju s ljetnim pneumaticima, najbolja je opcija postavljanje zimskih (ili univerzalnih) pneumatika. Oni jamče bolje držanje ceste, bolju upravljivost i kraći zaustavni put na skliskim cestama. Zimski pneumatici na bočnim stjenkama moraju imati oznake M+S. (U nekim je zemljama obvezna upotreba zimskih pneumatika s jednom od sljedećih oznaka: ‘M&S’, ‘MS’, ‘M.S’, ‘M+S’, ‘M-s’ ili ‘Mud and Snow’). Simbol s tri planinska vrha i pahuljom (3PMSF) dodatna je oznaka na pneumaticima M+S koja označava da su namijenjeni za otežane uvjete sa snijegom.

Prilikom kupnje guma mnogi kupci provjeravaju četveroznamenkasti DOT broj otisnut na boku gume. Na primjer, 1020 znači da je guma proizvedena u 10. tjednu 2020. godine. Međutim, ne treba se slijepo držati otisnutog datuma jer to za značajke gume nije od presudnog značenja. Naime, guma nije prehrambeni proizvod koji će se stajanjem pokvariti već prvenstveno treba uzeti u obzir uvjete u kojima su gume skladištene. Pravilno skladištenje osigurava zaštitu od visoke temperature, odnosno od prevelikih oscilacija temperature, vlažnosti, ozona, UV-zraka, ulja i agresivnih kemikalija.

S obzirom na sve navedeno, a uzevši u obzir da nam je zima „pred vratima“, toplo preporučamo da provjerite stanje postojećih guma i razmislite o njihovoj zamjeni.

Naime, već pri temperaturi zraka nižoj od 7°C ljetne gume gube elastičnost, kao i svojstva prianjanja na podlogu koja imaju u uvjetima za koja su predviđena. Najbolje je, stoga, već od studenoga, na automobil staviti sve četiri zimske gume, istog proizvođača, marke i modela te dimenzija koje propisuje proizvođač automobila.

Obratite se našem stručnom osoblju i provjerite koje gume bi bile najbolje za vas i vaše vozilo.

Veselimo se vašem posjetu! 

vrh stranice