Tehnički pregled vozila obavlja se temeljem Zakona o
sigurnosti prometa na cestama i Pravilnika o tehničkim pregledima vozila, a u
svrhu provjere tehničke ispravnosti i ekološke podobnosti vozila. Obvezan je za
sva motorna (automobili, motori, autobusi i sl.) i priključna vozila osim
radnih strojeva.
Provjerite dokumente prije nego li krenete.
Uz osobnu iskaznicu i prometnu dozvolu nemojte zaboraviti
novac kojim ćete platiti pregled.
Ukoliko niste sigurni koliko će vas stajati pregled (i
registracija) preporučamo da prije pregleda nazovete stanicu za tehnički
pregled i provjeriti iznos za Vaš automobil. Uz to, svakako vodite računa da
ste platili sve novčane kazne jer u protivnom nećete moći registrirati
automobil.
Napominjemo još dvije stvari:
- Ako imate pravo na određene olakšice pri registraciji,
ponesite i tu dokumentaciju (npr. potvrda za invaliditet i sl).
- Ako netko drugi registrira vozilo umjesto vas, uz prethodno
spomenutu dokumentaciju mora imati i punomoć za registraciju vašeg automobila
Do tehničkog pregleda možete sami izvršiti malu kontrolu.
Par tjedana prije tehničkog pregleda toplo preporučamo da „poslušate“
svoje vozilo pa ukoliko osjetite da se drukčije „ponaša“ ili „čuje“, svakako
nam se obratite.
Isto tako, provjerite:
- posjedujete li obavezan komplet prve pomoći, žaruljice i
sigurnosni trokut
- elektroniku automobila: prednja svjetla, zadnja svjetla,
žmigavce, podizače stakala i brisače.
- stanje svojih guma
- kontrolnu ploču (lampice)
- auspuh (ako iz auspuha izlazi obojeni dim velika je šansa da
postoji neki kvar u autu jer dim iz auspuha nikad ne bi trebao biti obojan)
Kad stignete u stanicu za tehnički pregled...
Popis stanica za tehnički pregled možete naći ovdje.
1.PRIJAVA VOZILA
Prilikom prijave vozila u informatički sustav, potrebni su
sljedeći dokumenti: osobna iskaznica (OI), prometna dozvola (PD) i potvrda o
osobnom identifikacijskom dokumentu (OIB)
u slučaju da u dokumentima (PD,
osobna iskaznica ili informatičkom sustsvu) nije upisan. Referent na
prijavi tehničkog pregleda ispisuje kontrolni list, kojeg vlasnik vozila
zajedno sa prometnom dozvolom daje prvom slobodnom nadzorniku tehničke
ispravnosti vozila (u daljnjem tekstu: nadzornik).
VAŽNO: Plaćanje tehničkog pregleda u većini stanica se
obavlja u ovom trenutku, prije samog pregleda, odnosno kao uvjet izlaska na
pregled vozila.
2. IDENTIFIKACIJA I PREGLED UNUTRAŠNJOSTI VOZILA
Identifikacija vozila se smatra početkom tehničkog pregleda,
gdje nadzornik uspoređuje podatke iz prometnih dokumenata pregledom VIN oznake
i registracijske pločice. Nakon toga provjerava opće stanje vozila, uspoređuje
tehničke karakteristike guma na vozilu i u PD, pregledava staklene površine,
sigurnosne pojaseve, podizače stakala, opremu vozila (kutija prve pomoći,
sigurnosni trokut, rezervne žaruljice...) i dr.
3. KONTROLA KOČNICA
Prilikom kontrole kočnica nadzornik se vozilom navozi na
uređaj za ispitivanje kočnica vozila te ispituje kočionu silu na prednjoj i
zadnjoj osovini, te kočionu silu pomoćne (mehaničke) kočnice. Ukupni
koeficijent sile kočenja radne kočnice za osobna vozila prvi puta registrirana
prije 1. siječnja 2012. ne smije biti manji od 50%, odnosno 58% za osobna
vozila prvi puta registrirana nakon 1. siječnja 2012. godine. Ukupni
koeficijent sile pomoćne kočnice za osobna vozila ne smije biti manji od 16%.
Razlika sila kočenja za radnu kočnicu na kotačima iste osovine ne smije biti
veća od 25%, a za pomoćnu kočnicu 30%. Nejednolikost sile kočenja na jednom
kotaču ne smije biti veća od 20%. Postotak nejednolikosti sile kočenja
izračunava se približno na polovici sile kočenja koja izaziva blokadu, a za osnovicu
izračunavanja se uzima veća sila kočenja. Sva odstupanja od ovih zakonskih
normi značilo bi ne samo pad na tehničkom pregledu nego i opasnost na cesti iz
razloga što bi se vrlo vjerojatno prilikom naglog kočenja vozilo zanijelo, pa
čak i prevrnulo.
4. PREGLED VOZILA NA KANALU
Pregledom vozila na kanalu nadzornik pregledava cijeli donji
postroj, koroziju, ispušni sustav, dijelove ovjesa, poluge i zglobove,
prijenosni mehanizam, pragove, unutrašnju stranu guma i.t.d. Ono što nadzorniku
pomaže u dijagnostici navedenih dijelova i sklopova je razvlačilica, dizalica
ili pak platformska dizalica (ovisno o tehničkoj izvedbi tehnološke linije).
5. EKO – TEST
Kod ispitivanja ispušnih plinova motornih vozila nadzornik
se koristi analizatorom plinova, pomoću kojeg ispituje udio štetnih plinova
(tvari) u ispuhu vozila. Eko – testu podliježu vozila s benzinskim motorima
koja su proizvedena 1970. godine (i mlađa), te vozila s dizel motorima koja su
proizvedena 1980. i (mlađa). Vozila s ugrađenom plinskom instalacijom NE PODLIJEŽU
ispitivanju ispušnih plinova.
6. PREGLED KOČIONE TEKUĆINE
Prilikom pregleda kočione tekućine, nadzornik koristi
indikator točke isparavanja tekućine za kočenje, gdje kontrolira zakonski
propisanu minimalnu temperaturu točke isparavanja od 155°C.
7. PREGLED SVJETALA
Na kraju tehnološke linije pregledava se intenzitet i
usmjerenost svjetala uređajem pod nazivom regloskop. Na svakom vozilu je točno
određen postotak nagiba svjetala od strane proizvođača koji se uglavnom kreće u
rasponu od 1% do 1,3% što je u pravilu označeno na plastičnom nosaču ili na
naljepnici u motornom prostoru. Regloskopom se kontroliraju kratka, duga i
svjetla za maglu, pod uvjetom da je vozilo neopterećeno i uređaj za podešavanje
visine svjetala u vozilu podešen na nulu.
8. ISPISIVANJE ZAPISNIKA
Po završetku tehničkog pregleda nadzornik donosi završnu
ocjenu tehničke ispravnosti vozila, te sve rezultate unosi u bazu podataka
(program za automatsku obradu podataka). Nakon toga ispisuje zapisnik o
tehničkom pregledu sve pojedinosti koje isti sadrži usmeno objašnjava vlasniku
vozila, odnosno vozaču. U slučaju da je vozilo tehnički ispravno ispunjen je
prvi uvjet za registraciju vozila.
9. REGISTRACIJA VOZILA
Nakon ovjere tehničke ispravnosti vozila, te naplate
propisanih obveza (naknade za uporabu javnih cesta i posebne naknade za okoliš,
Porez na cestovna motorna vozila te police obveznog osiguranja od automobilske
odgovornosti) vozilo se može registrirati, odnosno produljiti valjanost
prometne dozvole.
Za kraj.
Iako sva vozila koja sudjeluju u prometu moraju biti
tehnički ispravna, gotovo svako četvrto vozilo ne prođe tehnički pregled u
Republici Hrvatskoj. Ako ste jedan od "neispravnih", ne ljutite se
jer svrha tehničkih pregleda jest otkriti nedostatke na vozilu koji mogu
utjecati na sigurnost vašeg vozila i putnika u njemu, na sigurnost ostalih
sudionika u prometu (pješaka, biciklista, ostalih vozila, itd.) te osigurati da
vozila svojim prometovanjem što manje utječu na okoliš. Tehničkim pregledom
motornog vozila se također utvrđuje dali je
vozilo opremljeno propisanom opremom i uređajima, dali su isti ispravni,
te udovoljavaju li uvjetima iz propisa za sigurno sudjelovanje u prometu.
U svim Grand Auto servisima provodimo preventivne preglede
vozila prije tehničkog pregleda i registracije, stoga – ne ustručavajte se kontaktirati
nas putem Whatsappa, emaila ili kontakt forme – u bilo kojem trenutku.
Za kraj, donosimo vam kalkulator za informativni izračun
naknada ali svakako preporučamo, kao i na početku, da prije pregleda
kontaktirate stanicu za tehnički pregled i provjerite trošak za vaše vozilo.