31.10.2022.
Budući da gume “posreduju”
između automobila i ceste, slobodno možemo utvrditi da su presudne za sigurnost
svih sudionika u prometu, stoga njihovo stanje i starost ne treba shvaćati
olako. Na što onda treba obratiti pozornost?
Bitno je razlikovati
starost skladištene gume od one koja je korištena. Guma koja se koristi je izložena vanjskim utjecajima (suncu i
vlazi), oscilacijama temperature i mehaničkom stresu. Nemojte čekati da
neočekivano prokližete usred zavoja već provjerite sljedeće stavke:
1. Istrošenost gaznog
sloja
Gazni sloj je vanjski dio
gume koji dodiruje površinu ceste. Obavezno provjerite dubinu glavnih utora na
nekoliko mjesta po gaznom sloju uporabom mjerača koji je preporučio proizvođač.
Gume također imaju indikatore pohabanosti gaznog sloja koji su utisnuti u
utorima gaznog sloja. Kada se površina gume potroši do razine ovih indikatora,
pneumatik je na zakonskoj granici uporabe i treba ga zamijeniti. Dubinu gaznog
sloja uvijek treba izmjeriti prije sezone izmjene guma. Iako je zakonski
propisani minimum dubine profila u Europi je 1,6 mm po cijelom obodu, većina
stručnjaka preporučuje zamjenu pri 3 mm u slučaju ljetnih guma, odnosno 4 mm u
slučaju zimskih.
2. Tlak u gumama
Preporuča se
provjeravanje tlaka u gumama svaka dva tjedna pomoću mjernih uređaja koji se
mogu naći na većini benzinskih postaja. U knjižici vozila, ili na naljepnici
koja se obično nalazi pokraj otvora spremnika za gorivo ili na okviru prednjih
vratiju naznačeno je koje su vrijednosti tlaka propisane od strane proizvođača.
Ukoliko primijetite neuobičajen gubitak tlaka u gumama ponovite test za sedam
dana. Ako je guma ponovno ispumpana vjerojatno je riječ o neispravnoj
gumi,odnosno gubitku tlaka zbog zabijenoga čavla ili nekoga drugog oštećenja.
3. Poderotine ili druga
oštećenja
Obavezno provjerite
vanjski dio gume i utvrdite postoje li vidljiva oštećenja poput otkinutih
dijelova ili pukotina koje se s vremenom mogu širiti i produbljivati te da li
vaše gume imaju najčešće prisutne izbočine i balone. Riječ je o napuhnutom
dijelu na vanjskom rubu gume koji upućuje upravo na grubo penjanje na rubnik
ili udar u rupu na cesti. U tome slučaju hitno trebate promijeniti oštećenu
gumu.
4. Neravnomjerni uzorci
istrošenosti
Uz prethodno navedeno,
potrebno je provjeriti ima li na gaznom sloju znakova neravnomjernog trošenja
koji mogu upućivati na druge probleme s gumama ili vozilom. Gazni sloj gume
mora se trošiti ravnomjerno duž širine, od jednog do drugog ramena. Također se
treba pravilno trošiti oko oboda gume. Ako se guma neravnomjerno troši to može
ukazivati na probleme s ovjesom automobila, pogrešno centrirano vozilo,
probleme s amortizerima i slično.
Budući da su zimi ceste
manje sigurne za vožnju s ljetnim pneumaticima, najbolja je opcija postavljanje
zimskih (ili univerzalnih) pneumatika. Oni jamče bolje držanje ceste, bolju
upravljivost i kraći zaustavni put na skliskim cestama. Zimski pneumatici na
bočnim stjenkama moraju imati oznake M+S. (U nekim je zemljama obvezna upotreba
zimskih pneumatika s jednom od sljedećih oznaka: ‘M&S’, ‘MS’, ‘M.S’, ‘M+S’,
‘M-s’ ili ‘Mud and Snow’). Simbol s tri planinska vrha i pahuljom (3PMSF)
dodatna je oznaka na pneumaticima M+S koja označava da su namijenjeni za
otežane uvjete sa snijegom.
Prilikom kupnje guma
mnogi kupci provjeravaju četveroznamenkasti DOT broj otisnut na boku gume. Na
primjer, 1020 znači da je guma proizvedena u 10. tjednu 2020. godine. Međutim,
ne treba se slijepo držati otisnutog datuma jer to za značajke gume nije od
presudnog značenja. Naime, guma nije prehrambeni proizvod koji će se stajanjem
pokvariti već prvenstveno treba uzeti u obzir uvjete u kojima su gume
skladištene. Pravilno skladištenje osigurava zaštitu od visoke temperature,
odnosno od prevelikih oscilacija temperature, vlažnosti, ozona, UV-zraka, ulja
i agresivnih kemikalija.
S obzirom na sve
navedeno, a uzevši u obzir da nam je zima „pred vratima“, toplo preporučamo da
provjerite stanje postojećih guma i razmislite o njihovoj zamjeni.
Naime, već pri
temperaturi zraka nižoj od 7°C ljetne gume gube elastičnost, kao i svojstva
prianjanja na podlogu koja imaju u uvjetima za koja su predviđena. Najbolje je,
stoga, već od studenoga, na automobil staviti sve četiri zimske gume, istog
proizvođača, marke i modela te dimenzija koje propisuje proizvođač automobila.
Obratite se našem
stručnom osoblju i provjerite koje gume bi bile najbolje za vas i vaše vozilo.
Veselimo se vašem posjetu!